Privacy

De Abdij van Bornem is een dienst van gemeente Bornem. De gemeentelijke privacyverklaring is daarom ook van tel voor onze werking.

Jouw privacy telt

Jouw privacy is erg belangrijk voor ons. We willen jouw persoonsgegevens op een wettelijke, correcte en transparante manier verwerken. In deze privacyverklaring leggen we uit welke persoonsgegevens we van jou als natuurlijke persoon verzamelen en verwerken. We hebben het hier voortaan altijd over gegevens van jou als burger, of als andere betrokkene, zoals begunstigde, contactpersoon in een bedrijf, enz. In welke hoedanigheid ook, je rechten blijven dezelfde en ons bestuur gaat even zorgzaam om met jouw gegevens.

Gemeente, AGB en OCMW Bornem zijn een lokale overheid. De zetel van het bestuur is gelegen aan Hingenesteenweg 13, 2880 Bornem. Meer informatie over de activiteiten van het bestuur vind je op onze website.

Het bestuur is de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens.

Daarnaast verwerkt het bestuur ook persoonsgegevens in opdracht van de Vlaamse en Federale overheid. Daarbij volgt het de instructies van die andere entiteit.

Je moet erop kunnen vertrouwen dat het bestuur zorgvuldig en veilig met persoonsgegevens omgaat. Om dit te kunnen garanderen, heeft het bestuur een goedgekeurd informatieveiligheidsbeleid. Dit beleid is in lijn met de relevante wetgeving.

Waarom verwerkt het bestuur persoonsgegevens?

Ons lokaal bestuur verwerkt persoonsgegevens om verschillende redenen, waaronder het uitvoeren van wettelijke taken zoals het verstrekken van identiteitsdocumenten en beheer van bevolkingsregisters, handhaving van de openbare veiligheid, verlening van sociale diensten, communicatie met inwoners en het uitvoeren van statistische analyses. Deze verwerking gebeurt binnen het kader van de privacywetgeving en heeft tot doel de taken van het lokale bestuur efficiënt uit te voeren en de belangen en behoeften van de inwoners te dienen.

Mag het bestuur persoonsgegevens verwerken?

Als overheidsinstantie waken we erover om jouw gegevens uitsluitend te verwerken als we hier een geldige rechtsgrond voor hebben. In hoofdzaak verwerkt het bestuur persoonsgegevens in het kader van een wettelijke opdracht of in het algemeen belang. In een beperkt aantal gevallen doen we dit op basis van een contractuele verbintenis of om de vitale belangen van een natuurlijke persoon te beschermen.

In alle andere gevallen zullen we je vragen om toestemming te geven voor het verwerken van jouw gegevens. Dat is onder andere het geval voor:

  • Het gebruik van cookies op de website
  • Het gebruik van contactgegevens voor nieuwsbrieven waarvoor je inschrijft
  • Het verwerken van gerichte foto’s en video’s: close-ups, portret

Naast gerichte beelden maakt het bestuur ook sfeerbeelden (niet-gericht) van haar activiteiten, evenementen en van het openbaar domein. Deze beelden kunnen als illustratiemateriaal gepubliceerd worden via de officiële communicatiekanalen van het bestuur. Hiervoor is geen expliciete toestemming vereist. Wel heb je recht op verwijdering.

Hoe verzamelt het bestuur persoonsgegevens?

Het verzamelen van persoonsgegevens gebeurt op drie manieren:

  • Het bestuur vraagt je rechtstreeks om jouw persoonsgegevens.
  • Het bestuur raadpleegt bovenlokale authentieke gegevensbronnen van de overheid, zoals het rijksregister, de kruispuntbank sociale zekerheid, de dienst inschrijvingen voertuigen, patrimoniumdocumentatie, enz.
  • Het bestuur ontvangt jouw persoonsgegevens van andere overheidsinstanties, zorginstellingen, … in het kader van een eventuele aanvraag (bv. premie Fluvius).

Wie verwerkt de persoonsgegevens?

De verwerkingen van persoonsgegevens gebeuren door medewerkers van het bestuur. Alle medewerkers vallen onder het wettelijke beroepsgeheim en ondertekenen een vertrouwelijkheidsverklaring. Wij doen er alles aan om onze medewerkers continu bij te scholen over het belang van privacy en gegevensbescherming.

De medewerkers maken gebruik van geautomatiseerde systemen, die aangekocht zijn bij derden. Naast de IT-leveranciers, heeft het bestuur ook contracten in functie van personeelsbeheer, juridische bijstand, … Deze leveranciers zijn verwerkers die in opdracht van het bestuur persoonsgegevens behandelen. Om de privacy te garanderen, is een verwerkingsovereenkomst met deze leveranciers afgesloten. Deze leveranciers zijn gehouden aan dezelfde rechtsgronden en beveiligingsmaatregelen als deze die van toepassing zijn op het bestuur.

Het bestuur kan samenwerken met andere overheidsinstanties. Deze partijen kunnen ook persoonsgegevens uitwisselen. Om de privacy te garanderen, maken we altijd contractuele afspraken over finaliteit, proportionaliteit, vertrouwelijkheid en beveiliging van de gegevensuitwisseling.

Het bestuur kan ook jouw persoonsgegevens vrijgeven: (i) indien wij hiertoe verplicht zijn volgens de wet of een ander wettelijk proces; (ii) aan wetshandhavingsautoriteiten of andere overheidsinstanties in overeenstemming met hun wettelijke bevoegdheden; (iii) wanneer wij denken dat vrijgave noodzakelijk of passend is om lichamelijke schade te voorkomen; of (iv) in verband met een onderzoek van vermoede of effectieve frauduleuze of illegale activiteiten.

Doorgifte van gegevens

Het bestuur bewaart en verwerkt jouw gegevens in hoofdzaak binnen de Europese Unie. Het bestuur zal ook enkel IT-systemen gebruiken die binnen de Europese Unie actief zijn.

Indien er geen gelijkwaardig alternatief is binnen de Europese Unie, kan het bestuur gebruik maken van toepassingen die gegevens verwerken in landen buiten de Europese Unie, voor zover deze toepassingen voldoende waarborgen geven dat ze voldoen aan de Europese verordening, bij voorkeur omdat ze zich in de zogenaamd veilige landen bevinden.

Bewaart het bestuur persoonsgegevens?

Het bestuur bewaart persoonsgegevens en baseert zich hiervoor op de wettelijk vastgelegde bewaartermijnen. Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan nodig. Na het verstrijken van deze termijnen worden de persoonsgegevens vernietigd volgens de procedure die beschreven staat in het informatiebeheersplan.

Hoe beveiligt het bestuur persoonsgegevens?

Het bestuur treft gepaste technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen om persoonsgegevens te beschermen tegen onopzettelijke of onwettige verwijdering, onopzettelijk verlies, ongeoorloofde aanpassing, ongeoorloofde openbaarmaking of toegang, misbruik en enige andere onwettelijke vorm van verwerking van de persoonsgegevens in ons bezit. De mate van beveiliging wordt bepaald door een risicobeoordeling.

Cameratoezicht

Als openbare overheid voorzien wij camerabewaking op het openbaar domein. Met deze bewakingscamera’s hebben we de bedoeling om gemeentelijke eigendommen te beschermen, overlast aan te pakken, de naleving van het GAS-reglement te controleren en de openbare orde te handhaven. 

De aanwezigheid van bewakingscamera’s wordt steeds gesignaleerd met pictogrammen. Indien je jou begeeft op een locatie waar er bewakingscamera’s aanwezig zijn, bestaat de kans dat je wordt gefilmd. Daarbij worden dan ook je persoonsgegevens verwerkt. 

Enkel geautoriseerde personen krijgen toegang tot de opgenomen beelden. De beelden worden automatisch gewist na één maand indien de beelden geen bijdrage leveren tot het bewijzen van een misdrijf, schade, overlast, een door het GAS-reglement gesanctioneerde gedraging of een verstoring van de openbare orde. Indien dat wel het geval is kunnen de beelden langer worden bewaard voor verder onderzoek. De beelden kunnen in dat geval ook overgedragen worden aan de politie of de gerechtelijke autoriteiten. 

Portretrecht en foto's 

Tijdens publieke evenementen worden overzichtsfoto's gemaakt. Deze foto's kunnen gepubliceerd worden in de nieuwsbrief, op Facebook of andere sociale media van het lokaal bestuur. Je kunt hierbij herkenbaar in beeld komen. Als een foto echter duidelijk op jou of een klein aantal personen focust, kun je een beroep doen op je recht op privacy. Het recht op afbeelding (portretrecht) geeft je de mogelijkheid om je in bepaalde gevallen te verzetten tegen de publicatie van je portret. Als je bezwaar hebt tegen het gebruik van je foto, kun je contact opnemen via de onderstaande contactgegevens. 

Gebruik van artificiële intelligentie (AI)  

Gebruik van Kunstmatige Intelligentie (AI) 
Onze organisatie maakt mogelijk gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om onze dienstverlening te verbeteren. Deze AI-technologieën worden ingezet voor verschillende doeleinden, zoals dataverwerking, het uitvoeren van analyses, en het optimaliseren van de gebruikerservaring. Dit betekent dat bepaalde persoonsgegevens kunnen worden verzameld en verwerkt. We zorgen ervoor dat alle verwerking plaatsvindt in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), waarbij de bescherming van uw privacy centraal staat. 

We nemen passende technische en organisatorische maatregelen om de veiligheid van uw gegevens te waarborgen en de risico's van het gebruik van AI te minimaliseren. 

Gebruikte toepassingen:  

Momenteel maken wij gebruik van Orbit GT Belgium of  Columba, een AI-assistent die omgevingsambtenaren ondersteunt bij het verwerken van omgevingsaanvragen. Voor meer informatie over de verwerking van persoonsgegevens door Orbit GT Belgium of Columba, kunt u de privacyverklaring raadplegen op hun website

Activiteiten georganiseerd door externe partners

de Abdij van Bornem faciliteert regelmatig de ticketverkoop voor (externe) organisatoren. In dat geval zijn de organisatoren verwerkingsverantwoordelijke. Als je online, telefonisch of aan de balie een ticket koopt of je inschrijft voor een extern evenement, worden de gegevens in functie van dat evenement doorgegeven aan de organisator van het evenement. De organisatoren zijn verantwoordelijk voor wat ze er verder mee doen.

Jouw rechten en keuzes

Je kan jouw gegevens inkijken.

Wil je inzage in de gegevens die het bestuur over jou verwerkt, laat het dan weten. Sommige gegevens kan je zelf rechtstreeks inkijken via bijvoorbeeld het omgevingsloket.

Als je jouw recht van inzage uitoefent, zal het bestuur je een zo volledig mogelijk overzicht geven van jouw gegevens.

Je kan jouw gegevens laten verbeteren.

Het kan gebeuren dat bepaalde gegevens die het bestuur over jou heeft opgeslagen niet (meer) correct zijn. Je kan altijd vragen om die gegevens te laten verbeteren of vervolledigen voor zover dit wettelijk is toegelaten.

Je kan jouw gegevens laten verwijderen.

Je kan altijd vragen om gegevens die het bestuur bijhoudt te laten verwijderen voor zover dit wettelijk is toegelaten.

Je kan je verzetten tegen bepaald gebruik van gegevens.

Ben je het niet eens met de manier waarop het bestuur bepaalde gegevens verwerkt, dan kan je je daartegen verzetten. Verzet dat wij zullen inwilligen, tenzij er wettelijke of dwingende gronden zijn om dat niet te doen, wat bijvoorbeeld het geval is als wij gegevens verwerken om de openbare veiligheid te garanderen.

Je kan je verzetten tegen automatische besluitvorming.

Het bestuur maakt geen gebruik van besluitvorming op basis van automatische verwerkingen (algoritmes).

Je kan vragen om jouw gegevens over te dragen aan een derde partij.

Je hebt het recht om te vragen om persoonsgegevens die je zelf aan het bestuur hebt verstrekt, aan jezelf of rechtstreeks aan een derde partij over te dragen.

De privacywetgeving voorziet wel een aantal beperkingen op dit recht, waardoor het niet van toepassing is op alle gegevens.

Updates met betrekking tot deze privacyverklaring

Het bestuur kan deze privacyverklaring aanpassen. De meest recente versie vind je altijd op onze website. Voor elke belangrijke inhoudelijke wijziging informeert het bestuur je via zijn website of andere communicatiekanalen.

Hoe ons te contacteren?

Het bestuur heeft een functionaris voor gegevensbescherming aangesteld. Deze bewaakt de toepassing van de wettelijke verplichtingen inzake gegevensbescherming. Je kan de functionaris aanspreken als je vragen hebt bij de uitoefening van de hierboven opgesomde rechten die je geniet.

Dit kan via:

C-smart

E-mail: privacy@c-smart.be of DPO@bornem.be

Website: www.c-smart.be

Indien je vragen of opmerkingen hebt over ons beleid “bescherming van persoonsgegevens”, of indien je je rechten wenst uit te oefenen of de informatie die wij over jou bezitten wenst te updaten, gelieve ons te contacteren op:

De Abdij van Bornem

Kloosterstraat 71, 2880 Bornem 

Tel.: 03 890 69 23

E-mail: DPO@bornem.be of abdij@bornem.be

Website: www.deabdijvanbornem.be

Om te vermijden dat iemand anders jouw rechten uitoefent, kan het bestuur je identiteit verifiëren.

Wees altijd zo specifiek mogelijk als je je rechten wilt uitoefenen. Dan kan het bestuur jouw vraag concreet en correct behandelen.

Wil je meer informatie of ga je niet akkoord met het standpunt van het bestuur? Surf dan zeker naar www.gegevensbeschermingsautoriteit.be (Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit)

Een klacht indienen kan ook bij de Vlaamse Toezichtscommissie (Koning Albert II Laan 15, 1210 Brussel, tel. 02 553 20 85). 

Laatst aangepast op: 14-10-2024 om 15:09

Contact

De Abdij van Bornem

Vandaag
Nu open
Groepen en scholen (op afspraak) 09:00 tot 17:00 uur
Telefoon 10:00 tot 12:00 uur & 13:00 tot 16:00 uur
Morgen
Groepen en scholen (op afspraak) 09:00 tot 17:00 uur
Telefoon 10:00 tot 12:00 uur & 13:00 tot 16:00 uur

We zijn iedere dag op afspraak open voor school- en groepsbezoeken. 

Alle openingsuren De Abdij van Bornem

Nieuwsbrief

Wil je de laatste nieuwtjes graag ontvangen via mail? Abonneer je op onze nieuwsbrief.

Inschrijven
Naar top